فضایی برای بیدار کردن شور خلاقیت در جوانان



مجتبي راعي متولد 1336 اصفهان، فارغ التحصيل كارگرداني سينما از دانشكده سينما تئاتر دانشگاه هنر است. وي نخستين فيلمش، با نام «انسان و اسلحه» را به عنوان پايان نامه تحصيلي ارائه داد و اين آغازگر فعاليت حرفه اي او بود. راعي در كنار كارگرداني و نويسندگي به تدريس كارگرداني نيز مشغول است.وی معتقد است: سينمای دينی را نمی‌توان تنها محدود به سينمای ايران كرد، بلكه در سينمای جهان آثار فاخری توليد شده است كه بهترين مثال برای سينمای دينی است.
برای مثال فيلمی نظير «مردی برای تمام فصول» از چنين خصيصه‌ای بهره می‌برد. اين كارشناس سینمای دينی در گفت و گو با پایگاه خبری و اطلاع رسای سومین جشنواره تولیدات استانی تأكيد كرد: من در خصوص اهميت سينما همين اندازه می‌توانم بگويم كه كاركرد يك فيلم می‌تواند در مواقعی از صد منبر هم بيشتر كاركرد داشته باشد. اين نكته نشان می‌دهد كه توجه به سينمای دينی تا چه حد می‌تواند كاركرد داشته باشد.وی هم چنین ادامه داد:
به نظر من چند سال است که فیلم های داستانی در عرصه فیلم کوتاه که مقدارش کم بود ، هم اکنون زیاد شده است، و به نوعی جوانان نسبت به این گونه ژانر علاقه نشان می دهند.فهم فیلم داستانی در حال رشد کردن و فهم بازیگری و رهبری بازیگر نیز به همین منوال رو به پیشرفت است وماشاهد بازی خوب از جوانان هستیم.
اگر انشاءا... سینما در سیاست های کلان سایه مثبت پیدا کند این اتفاق در سینما در حال رخ دادن وباعث افتخار سینمای ما است.
چند فیلم است که سطح جشنواره را درحد خوب نگه میدارد واگر نبود می گفتیم غنی نیست.در این روزها این ضرورت بیش از پیش احساس می شود که این جوانان احتیاج به حمایت مسئولان را دارند تا بتوانند امکان تجربه کردن و ساخت آثار فاخر را به ئست بیاورند.
بعضی از استانها هستند که از لحاظ کمی فیلم های خوب ندارند اما عوضش یک اثر درخشان دارند، و این دلیلی نمی شود که قضاوت کلی داشته باشیم و نمی توانیم همه را با یک چوب برانیم اما آثار برخی از این جوانان درخشان کننده است.
برگزاری جشنواره تولیدات استانی از این روی حایز اهمیت است که شهرستانی ها نیز حرف هایی برای گفتن دارند وچون به هر حال تهران مرکز ایران است واصولاهر چیز در تهران تعریف می شود واینکه یک جایی به هنر مندان شهرستانی توجه شود نقطه مثبت و امید بخشی برای هنرمندان شهرستانی است و از همین حیث جشنواره تولیدات استانی را باید اتفاق مبارک و محترمی به حساب آورد که اگر این طور نباشد هنرمندان فقط در تهران می درخشد و این مسئله باعث ایجاد شور در هنرمند شهرستانی شوند.
در شهرستان ها مدیریت خیلی تاثیر جدی دارد و اصولاشهرستان هایی حد اعلایی از هنر را می فهمند واین نیز باعث می شود که آن بچه هایی که بطور حقیقی استعداد دارند بیایند بالا در غیر این صورت آنهایی که حقشان است می مانند ته صف.بیشتر جوانان هم این توقع را از عملکرد مدیران و هم چنین پی گیری و دنبال کردن آنها را دارند به هر حال بهترین معیار هم(مدیر در شهرستان)فضا را برای خلاقیت پرشور می کند.
ایران یک کشوری است با یک پیشینه و تمدنی بزرگ ویک رنگ و بوی اسلامی و به همین خاطر هر زحمتی و عملکردی در این راستا در ایران جواب می دهد حق جوانان ایران بیشتر از این ها هست،امیدوارم سال های بهتری در انتظار این جشنواره باشد.
راعي در پايان ضمن اشاره به اين مطلب كه جشنواره تولیدات استانی هنوز راه زيادي در پيش دارد تا به آن اوجي كه لازم دارد برسد،گفت:بالاخره جشنواره‌هايي از اين دست باعث مي‌شوند استعدادهايي كه در اين مسير وجود دارد زودتر شناخته شوند و اگر در طول مسير آموزش درستي ببينند و گرفتار آفت نشوند،بهرحال يك سينماگر با تفكر سينماي ديني به سينماي حرفه‌اي كشورمان اضافه شده است.
اين سينماگر و مدرس كشورمان گفت‌وگوي خود را با اين جمله تمام كرد:در نهايت اين هنرجويان و فيلم سازان جوان هستند كه بايد بخوانند و بدانند و تلاش كنند ،ما فقط مي توانيم كمي به آن‌ها كمك كنيم.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره